Sajtószoba

Beküldte admin - sze, 02/07/2018 - 09:22

2018. február 7.
Korai iskolaelhagyás megelőzését támogató projekt indul a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben.


A korai iskolaelhagyás megelőzését célzó intézményi tevékenységek

A végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának csökkentésére irányuló EU 2020 stratégia célkitűzéséhez kapcsolódva hazánk – más európai országhoz hasonlóan – a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának 10%-ra csökkentését vállalta 2020-ig.

Az intézkedések, tevékenységek kiemelt célja a végzettség nélküli iskola elhagyók számának csökkentése, a szakképző intézmények kulcskompetencia-fejlesztő kapacitásainak megerősítése, az alapkészségek fejlesztésére alkalmas eszközrendszer fejlesztése, a szakképzés eredményesebbé tétele, az iskolai teljesítmény növelése, az egész életen át tartó tanulásra való képessé tétel érdekében összhangban a Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégiával, valamint a középfokú nevelésre, oktatásra vonatkozó 2016. évi ország specifikus ajánlásokkal.

Az országos vállaláson túl a Szekszárdi Szakképzési Centrum a GINOP-6.2.3-17-2017-00038 azonosító számú - Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben című pályázat keretében kiemelten foglalkozik ezzel a célkitűzéssel.

Ennek értelmében intézményünk a következő megelőző (prevenciós) és beavatkozó (intervenciós) tevékenységekre fektet hangsúlyt pályázati források felhasználásával a tanév során:

  • Együttműködési stratégia kidolgozása a Pedagógiai Szakszolgálatokkal és EGYMI-vel
  • Gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus, iskolapszichológus bevonásával gondoskodunk a sajátos nevelési igényű tés BTMN tanulók ellátásáról, fejlesztéséről
  • A tanulási nehézséggel, zavarral küzdő fiatalokat haladási tempójukat figyelembe vevő egyéni fejlesztési terv alapján, órarendbe építetten fejlesztjük
  • Bemeneti mérések ütemezése a tanév elején, kimeneti mérések a tanév végén
  • A lemorzsolódásban veszélyeztett tanulók korai kiszűrése, és célzott támogatása mentorálás segítségével
  • Korrepetálások, differenciált képességfejlesztés, felzárkóztatás (szakközépiskolai tanulók Szabóky Adolf szakiskolai ösztöndíj)
  • A pótvizsga felkészítés biztosít lehetőséget a lemaradás, lemorzsolódás megakadályozására, mind prevenciós, mint beavatkozó jelleggel
  • Kompetencia-alapú képzésekhez új tananyagok, módszertanok kidolgozása, bevezetése
  • Pedagógusaink oktató-nevelő munkájuk során kiemelt figyelmet fordítanak - mind tanórai keretek között, mind tanórán kívüli foglalkozások keretében – tanulóink
    • alap- és kulcskompetenciáinak fejlesztésére,
    • kommunikációs (anyanyelvi és idegen nyelvi) technikájának   fejlesztésére,
    • önismereti és szociális készségeinek fejlesztésére,
    • tanulásmódszertani (tanulás tanulása) ismereteinek bővítésére,
    • élethosszig tartó tanuláshoz (lifelong learning) szükséges kompetenciáinak fejlesztésére,
    • munkavállaláshoz szükséges kompetenciáinak fejlesztésére,
    • kiemelten digitális kompetenciáiknak fejlesztésére,
    • pályaorientációra, életpálya-építésre, ha szükséges, pályakorrekcióra,
    • konfliktuskezelési módszerek, stratégiák (problémamegoldó, resztoratív technikák) megismertetésére,
    • a diákok mindennapi életben való eligazodásának segítésére, önálló életkezdésre való felkészítésre,
    • felelősségteljes állampolgári magatartásra nevelésére
  • Tanulói igazolatlan mulasztások csökkentésére irányuló beavatkozási rendszer kialakítása
  • Hiányzások, igazolatlan hiányzások számának folyamatos nyomon követése az osztályfőnök és a gyermek- és ifjúságvédelmi felelős által, rendszerszemlélet és folyamatszabályozás segítségével
  • Igazolatlan mulasztások jelzése a szülő/gondviselő, illetve az illetékes szervek felé
  • Kapcsolattartás a Család és Gyermekjóléti Központ munkatársaival (esetmegbeszélések, intézkedési tervek készítése)
  • Kollégiumi elhelyezés biztosítása az intézmény tanulói részére
  • Szabadidős és közösségfejlesztő foglalkozásokkal az iskolai integráció, közösségformálás erősítése:
    • tömegsport, sportrendezvények, egészséges életmódra nevelő tevékenységek,
    • tanulmányi és szakmai versenyek,
    • iskolai ünnepélyek,
    • projektnapok, témahetek,
    • diáknap,
    • tanulmányi kirándulások, üzemlátógatások,
    • könyvtár és múzeumlátogatások,
    • kulturális programok, színház,
  • Az iskola pedagógusai rendszeresen vesznek részt képzéseken, továbbképzéseken, konferenciákon, szakmai programokon, esetmegbeszéléseken a korai iskolaelhagyás megelőzésével kapcsolatos témában
  • Kapcsolat erősítése a törvényes képviseletet ellátó személlyel (szülő/gyám) - fogadó órák, szülői értekezletek, szükség esetén, egyeztetés alapján más időpontokban is a szülők rendelkezésére állunk a felmerülő problémák megoldása érdekében
  • Kapcsolattartás a Család és Gyermekjóléti Központ, a Szakértői Bizottságok, a Nevelési Tanácsadó, Gyámhivatal, Rendőrség munkatársaival, háziorvosokkal és védőnőkkel
  • Kapcsolattartás erősítése az Állami hivatali szervekkel (önkormányzatok, Kormányhivatal, OH, POK) Iparkamarákkal, szakmai gyakorlati helyekkel
  • Pályázatok írása és megvalósítása
    • Erasmus + (külföldi szakmai gyakorlaton való részvétel lehetősége)
    • Határtalanul
  • Ún. második esély típusú programok rendszerbe történő integrálása, hatékony működtetése – felnőttképzés, felnőttoktatás keretében